Världens tuffaste rallytävling -Dakarrallyt



Imorgon påbörjas inte bara ett nytt decenium samt ett nytt år. Dakar rallyt drar igång som världens tuffaste biltävling genom tiderna. Tidigare så var start och mål i den mytomspunna biltävlingen Paris med slutdestenation Dakar i Senegal Västafrika.

I år liksom förra året så har tävlingen flyttats till Sydamerika närmare bestämt Argentina vars huvudstaden Buenos Aires blir startplatsen. Total sträckningen är 9000 km och flertal deltagare liksom tidigare kommer att få bryta tävlingen förhoppningsvis med bara tekinska beskymmer.

Ni kan läsa mer om det här:http://www.bilmagazinet.se/pages/rally.php




GOTT NYTT ÅR!

Huvuden rullar bland teamchefer inom STCC



Nu fick teamchefen Tobias Johansson sin julklapp med få få sparken dagarna före jul. Detta gör man trots att man har ett treårskontrakt med Tobias samt flertal poängplaceringar och en pall plats från debutsäsongen med de bägge biogasdrivna VW Scirocco.

biogasx004_medium.jpg

E.ON samt Volkswagen Sverige som är huvudaktörerna i teamet tar in istället  Tommy Kristofferson samt hans team KMS som ska leda teamet inför nästa säsong.

Läs mer: http://www.bilmagazinet.se/pages/posts/team-biogas-far-ny-teamchef---stcc356.php


GM för Saabaffären till en skandal!




Sedan den ekonomiska krisen föll över bilindustrin så har det rört om i grytan rejält, milt sagt! De amerikanska biljättarna från bland annat Detroit har inte hörsammat behovet av mindre och mer miljövänliga bilar i tid. Detta har nu straffat sig och GM som en gång var världens största bilföretag innan Toyota tog över hederspallen, har tydligen inte kunnat hålla i ekonomin, utan har mer eller mindre raserat företagets ekonomi och tvingats att gå till vita huset för att låna pengar, detta är skandal.

Hade GM skött sina kort på ett bättre sätt så har nog Saab blivit mer en tillgång för företaget istället för en ekonomisk börda. Köpspekulanterna gällande Saabaffären har inte varit de bästa tänkbara köpare heller, utan detta har varit mer snack och spekulationer än något konkret lagts på bordet. Kineserna såg sin chans och lyckades köpa den gamla produktionslinjen av Saab 93 samt 95, detta för att sedan kunna göra bra kopior av Saab för nationella marknaden, precis som jeans och CD-skivor etc. Å andra sidan så har Saab fått mer klirr i kassan i ju med det, men som det ser ut just nu så lär detta friska kapitalet gå till kommande konkursutredning istället för att hjälpa till att få Saab på fötter.

En annnan högst irriterande tanke har jag angående regeringen, som inte ens lyckades få ihop miljöfrågorna i köpenhamn. Vad har regeringen tjänat på att dra ut på tiden gällande de ekonomiska garantier som hade utlovats? Det är uppenbart att regeringen tror inte på sin inhemska industri tillräckligt mycket i vart fall inte bilindustrin. Det är nog mer ekonomisk försvarbart att låta Saab gå i konkurs samt låta flera tusen personer bli arbetslösa. Regeringen har väl kanske en tanke på att exportera dessa bilmontörer till Norge eller rättare sagt tvinga över dem dit för att bygga elbilar, ett yttrligare så kallade åtgärdspaket från deras sida.

Ford är också på väg att sälja Volvo, kommer det bli samma dravel med detta som det blev för Saab? 

RSS 2.0