FERRARI VALDE BRIDGESTONE DÄCK TILL 458 italia



Bridgestone får nu sko Ferraris nya skapelse 458 italia med högprestanda däck och förmodligen blir det till fler modeller. Bridgestone har sedan tidigare samarbete med den italienska fullblodshingsten Ferrari inom tävlings sektionen, med andra ord formel 1.

Läs mer om det: www.bilmagazinet.se


BMW:s nästa femma på G

website_banner.gif

Så äntligen är det dags för en ny BMW 5-serie att se dagens ljus. Nuvarande serien har hängt med sedan 2003 och börjar kännas aningen gammal, åtminstone rent visuellt. BMW:s mellanstora sedan brukar hålla sig ytterst väl gentemot sina konkurrenter även mot slutet av sin levnadsbana och nuvarande E60 är inget undantag. Den har svarat upp till de flesta krav som de hängivna följeslagarna ställer på sina 5-seriebilar, men har även fått kritik för en väl kontroversiell formgivning, pappigt detaljarbete och irriterande krångligt i-drivesystem.

BMW%205%20(sida).jpg

Den nya bilen visas inledningsvis som klassisk sedan men det är ingen vild gissning att en Touring dyker upp inom ett år eller så. Formgivningen har tveklöst återgått till en mer lättsmält BMW-form vilket visar att man inte vill göra om misstaget med det avantgardiska och bespottade Bangle-språket. Men kunderna har nog trots allt vant sig vid formerna eftersom den utgående modellen sålt i respektingivande mängder.

Läs mer om BMW:S nya fem serie: www.bilmagazinet.se


MAGNUS SAMUELSSON SKA UTMANA RALLYELITEN



Nu har man i alla fall tagit vatten över huvudet, både rallyprofilen Fredrik Eljas samt Magnus Samuelsson, världens starkaste karl. Att dra i gång en PR-jippo vid ett VM-deltävling är väl helt okej och en rolig grej för de flesta. Men att sätta Magnus Samuelsson i en grupp N bil och ska köra hela Svenska rallyt och på allvar utmana rallyeliten! Nu får ni ge er!



Magnus har ett intresse av bilar och motorsport utan tvekan. Han har också vunnit Let´s Dance tävlingen 2009 och det var inte ens VM. Killen har kört några folkracetävlingar i sitt liv och har blivit omänskligt stark, så stark att han fick utnämningen "Världens starkaste man" Helt okej.

Dra inte igång ett PR-jippo som kan dra ner hela VM-statusen så att det blir ett fiasko av allting. Låt Magnus få åka med någon av våra duktiga rallyförare, om han nu får plats i bilen? Eller....låt Magnus köra mot någon toppförare travbanan som är en publiksträcka, det är PR

Vi har flera exempel där stjärnor från olika sportgrenar och för den delen filmdukar provat på en rallykarriär utan VM-status. En av dessa är fd skidkungen Gunde Svan, med uppbackning iför sig, påbörjade han sin karriär med att kvittera ut en C-licens för att sedan kliva in i en Audi Quattro och började köra lokala C-förartävlingar, vilket smittade av sig till andra kända skidåkare. Den mest aktuelle kändisen just nu förutom Magnus Samuelsson är skådespelaren Mickael Persbrandt som har satsat inom veteranklassen i rally och får också börja från början som alla andra.

Gör ett bra Pr-jippo istället det kommer vi alla att tjäna på. Vi har trots allt världens starkaste man som är motorintresserad använd detta på ett bra sätt.

Du Magnus! om du vill så får du gärna komma hem till mig, så kan vi prata om det.

Läs mer om  detta: http://www.bilmagazinet.se/pages/posts/letacutes-dance-ndash-nu-vm-rally-foer-magnus-samuelsson380.php

SAINZ TOG SIN EFTERLÄNGTADE SEGER I DAKARRALLYT



Det är bara att gratulera Carlos Sainz och hans co driver Lucas Cruz för totalsegern i årets Dakarrallyt. Sainz tog totalledningen ganska tidigt i tävlingen och lyckades hålla konkurrenterna på avstånd.
Carlos Sainz ledn dakarrally.jpg 

Volkswagenteamet kan känna sig väldigt nöjda med att tre av deras VW Tourage bilarna tog samtliga pallplatser, det vill säga Carlos Sainz, Nasser Al-Attiyah samt Mark Miller. Dt skilde ca två minuter mellan Sainz och Al-Attiyah och Miller var 30 minuter efter. Att Carlos Sainz är en värdig vinnare i årets Dakarrally råder ingen tvekan om. Denna seger kan nu läggas tillsammans med hans två tidigare VM-guld i rally.

En annan intressant rallypar i Dakarrallyt är naturligtvis vår svenska co-driver Tina Thörner som tillsammans med Guerlain Chicherit från Tyskland körde in på en femteplats med en BMW X-raid.

LEXUS SOPAR MATTAN AV KONKURRENTERNA



Utnämningen till mest sålda lyxbil i USA är klart för 2009. För tioende år i rad så tog Lexus utmärkelsen och bokstavligen sopade rent mattan hos konkurrenterna.

ls_600h_bak_vit_medium.jpg

Som god två kom BMW därefter så kom konkurrenten Mercedes Benz på tredje plats. Vad Audi A8 kom för placering framkom aldrig i pressmedelandet. Lexus 600h blev också åretsbil för något år sen och fick stora hyllningar av motorjournalister världen runt.

Läs mer om Lexus:http://www.bilmagazinet.se

Nya Ford Focus visas i Detroit



Ford visar upp sin nya Focus idag i Detriotbilsalong i USA. Samtidigt så meddelar GM att avvecklingen på Saab fortsätter och därmed tackat nej på de bud som har lagts på bordet. Dock enligt GM så står dörren öppen för nya bud än så länge.



Läs mer:http://www.bilmagazinet.se/pages/posts/nya-ford-focus-visas-i-detroit370.php


Skattefrihet i fem år för 35000 bilägare

Regeringen tog bort miljbilpremien på 10 000:- juli förra året. För att kompensera detta så har man istället gjort en Robin Hood åtgärd, med att ge fem år skattelättnad gällande fordonskatten för de som köper en  ny miljöbil från och med Juli-09. Under Januari i år så får de bilköpare som har köpt sin miljöbil i skarven mellan dessa åtgärder tillbaka sina skattepengar.

Läs mer: http://www.bilmagazinet.se/pages/posts/35000-bilaegare-blev-av-med-skatten-i-ar365.php

Blir Indiska Nano stark konkurrent mot Dacia eller Chevrolet



Nu har världens billigaste bil "Nano" kommit ut in den inhemska marknaden i Indien. Man kan nu som indiskmedborgare samt god familjeförsörjare lägga ca 20 000 i svenska kronor och bli en stolt ägare för en bil som inte ens har styrservo. Det kanske inte behövs med tanke på bilen ringa vikt är blygsamma 600kg.

Nano-2frontsid.jpg

Bilens totala mått motsvarar våra mopedbilar som säljs i Sverige. Men där stannar likheterna. Tittar man på priset på en ny Nano och med dagens kurs ligger det på ca 20 000:- Till på köpet så får du ett fordon som kan komma upp till 90 km/h. Kommer denna bil till Sverige med flertal justeringar med avgasrening med mera, då blir mopedbilen historia med tanke att en ny ligger på över 100 000:- samt går i 50km/h.

Kommer Nano kunna på allvar konkurrera mot till exempel: Hyundai, Chevrolet, eller nya Dacia från Rumänien som är Renaultägt? Vad tror ni?

En artikel kommer under dagen på Bilmagazinet.se


Dubbfritt i Stockholm är en politisk idioti!



Så där, nu har politikerna lyckats igen. From 1 januari så får man inte köra med dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm. Första idiotiska lag som vann laga kraft år 2010. En borgerlig idé utan något ansvar i botten, eller är det pms-härdsmälta som Ulla Hamilton (M) från Stockholms stadsmiljö och trafikborgarråd har drabbats av och kastar ut detta på oss bilister? Dessutom ha mage att påstå att detta är en miljöfråga!

Vad som mest är helt uppåt väggarna är att kvinnan bakom denna brillianta idé påstår på fullaste allvar att med detta förbud så renar man luften från partiklar som till och med har blivit döpt till PM10, tjusigt! Vet människan över huvud taget vad hon pratar om? Däckbranchen, NTF, Transport, Motormännen, till och med polisen skakar på huvudet och sågar detta fullständigt, och inte minst vår kära Robert Collin, polarn för Aftonbladet.

Nej, det är dags att kliva ur bilen och säga att nu är det nog.


Med detta förbud mot dubbdäck på Hornsgatan så kommer trafiken att öka flerfallt på de övriga gatorna, främst på de gator som har anknytning till Hornsgatan och för inte tala om all onödig bilkörning som blir när man måste ta andra vägar för att ta sig sig till punkt B. Tillkommer även att vi får mer parkeringsproblem än tidigare, fler olyckor kommer att ske, framförallt vid övergångställen och likande.  Var det någon som sa dubbfritt nar det var -18 grader i morse?

I Stockholm finns det för många bilister som inte kan eller för den delen accpeterar att det är halt på våra gator. Dessa bilister har ännu mindre möjlighet att få stopp på sitt fordon när det verkligen gäller. Dubbdäck har det säkraste väggreppet totalt sätt på våra vintervägar. Att sedan dubbfria däck har blivit bättre med åren det råder ingen tvivel om. Men så bra är de inte så man kan lagstadga ett dubbförbud på Hornsgatan och sedan slå sig över brösten och gapa att man är miljövän.

Det finns ingen försvar över (M) Ulla Hamiltons ogenomtänkta idé, för inte säga helt helt galna. Detta blev en politisk smörkampanj för att flirta med allt fler miljövänner från motståndspakten Miljöpartiet och därmed locka till sig fler väljare. Speciellt när borgarna övergav svensk bilindustri.

www.bilmagazinet.se

RSS 2.0